Netti- ja digitaalinen markkinointi ovat pk-yrityksille aivan äärettömän tehokas ponnahduslauta, mikäli niitä osaa käyttää oikein. Tuntematonkin yritys voi luoda muutamassa kuukaudessa itselleen todella merkittävän brändikuvan ja asiakaskunnan. Tätä varten yrityksellä pitää olla oikein suunniteltu tuote, riittävä tietotaito oman kohderyhmänsä intresseistä tuottetta kohtaan ja taitavat henkilöt huolehtimassa IT-puolesta niin teknisellä kuin ulospäin näkyvillä osa-alueilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihan kaikkien alojen yrityksille tämä ei ole läheskään niin iso mahdollisuus kuin esimerkiksi niille, joiden tuotteet ja palvelut ovat suunnattu nuorisoa kohden. Mutta uskon vahvasti silti, että kaikilla yrityksillä on todella suuri potentiaali digitaalisessa mediassa, jota vain harva osaa hyödyntää.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa lastentarvikeliike. Oletetaan, että ensimmäisen lapsen saavan äiti on keskimäärin n.20-30 -vuotias, ja jo hänen iänsä vuoksi hän on nykyistä internet-sukupolvea. Lastentarvikkeiden hankkimista miettiessään luonnollisesti helpoin tapa hänelle on käyttää hakukonetta, etsiä tietoa ja kenties tilata tuote heti verkkokaupasta. Osa luottaa vielä perinteisiin kivijalkamyymälöihin, esimerkiksi erään alan tutkimuksen mukaan n. 51% kuluttajista etsi ensin tietoa netistä, mutta osti kuitenkin kivijalkamyymälästä. On kuitenkin miltei yhtä todennäköistä, että tuotetta etsitään netistä ja se ostetaan sieltä, n. 44% kuluttajista tekee tätä. Nuorille suunnatuissa tuotteissa tämä määrä on vielä suurempi.

Myös yrityksillä, joiden tuotteet on tarkoitettu toisille yrityksille, digitaalinen markkinointi alkaa olla elinehto kokoajan kiristyvässä kilpailutilanteessa. Yritystenkin on kaikista helpoin lähteä etsimään nopeinta ja halvinta toimittajaa internetin välityksellä, sen sijaan että alettaisiin selaamaan iän ikuisia keltaisia sivuja läpi ja soittamaan eri firmoille ympäri maata. Muutamassa sekunnissa oikeilla hakusanoilla kun Googlesta löytää alan kuin alan yrityksen juuri omiin tarpeisiin.

iStock_000013810685Small-300x217.jpg

Kuinka sitten saat itsesi varmasti kaikkien yrityksien ja kuluttajien tietouteen? Käyn sitä läpi tässä blogissani, toivottavasti sinäkin hyödyt vinkeistäni. Seuraa blogiani, mikäli haluat lisää informatiivisempia kirjoituksia!